Історія «Оболоні" та її президента Олександра Слободяна унікальна, бо її можна трактувати по різному. Вона і про особистісний успіх, і про успіх колективу в цілому. Про взаємоповагу менеджменту і персоналу. Вона про те, що навіть найманий працівник може досягнути висот, якщо він горить своєю роботою. Вона про любов до рідного, про справедливість і наполегливість. Вона про чесну боротьбу і мудрість, які завжди перемагають.
Київський пивзавод № 3 було урочисто відкрито у 1980 р. з нагоди проведення Олімпійських Ігор, згодом було створено об'єднання «Оболонь». У 1990 р. ви очолили компанію. Наступне десятиріччя стає часом прийняття знакових управлінських рішень і виводу на ринок низки легендарних брендів. Розкажіть, будь ласка, про найбільш цікаві та повчальні моменти, що підприємство пережило у «буремні 90-ті".
Першим ключовим моментом став викуп підприємства його колективом. У1992 році «Оболонь» отримала приватизаційне свідоцтво № 1 Фонду держмайна України. Акціонерами компанії стали 1187 працівників-орендарів. Це визначило вектор нашого розвитку як 100% української корпорації.
90-ті роки, коли Україна переживала непрості часи гіперінфляції та економічної нестабільності, нам вдалося гідно пройти зокрема і завдяки активному розвитку експортної програми, яку «Оболонь» розпочала ще у 1989 році, першою з пивзаводів СРСР. Можливість заробляти валюту через експорт дозволила нам пережити фінансові негаразди в Україні, а також мати кошти для закупівлі новітнього технічного устаткування. Саме тоді було закладено курс на постійну модернізацію виробництва відповідно до найвищих стандартів, якого «Оболонь» дотримується увесь час.
На початку 90-х ми створили один із перших українських брендів — «Оболонь». Ми дали нашому пиву власне ім'я, яке тепер відоме всьому світу. Напевно, я був чи не першим «маркетологом» тоді, коли майже ніхто в країні не знав цього слова. Згодом першими в Європі ми відкрили категорію слабоалкогольних коктейлів. До слова, Великобританія другою після нас запустила на ринок аналогічні коктейлі тільки через півтора року!
Ми здійснили ряд інновацій у сегменті тароупаковки — почали розливати напої у ПЕТ-пляшки, кеги та алюмінієві банки. У 1997 році компанія першою в Україні без гарантій уряду підписала кредитний договір з ЄБРР у 40 млн доларів на фінансування стратегічних програм. Знаковою подією на завершення 90-х став вихід на ринок ТМ «Живчик». Так ми заснували категорію соковмісних безалкогольних напоїв із корисними властивостями.
Як розбудовувалась «Оболонь» у «нульові"? Як покращувалась виробнича практика? Які почесні регалії отримувала компанія та її керівництво?
Наступне десятиліття пройшло для компанії під знаком активного нарощування виробничих потужностей. На головному заводі компанії встановили найкраще обладнання провідних європейських фірм — Ziemann, KHS тощо. Із запуском кількох нових варильних порядків та найбільшої в Європі лінії розливу пива потужністю 110 тис. пляшок 0,5 л на годину «Оболонь» увійшла до числа найбільших пивоварень континенту. У 2008 році завод встановив європейський рекорд виробництва пива — 111,1 млн дал, який навряд чи хтось зможе повторити або хоча б наблизитись до нього. Крім нас самих, я думаю.
Паралельно корпорація інвестувала значні кошти у розвиток регіональних підприємств: у 2009 році у Фастові на Київщині завершено масштабну модернізацію «Пивоварні Зіберта», а в Чемерівцях на Хмельниччині збудовано найсучасніший солодовий завод потужністю 120 тисяч тонн солоду на рік.
Продовжуючи курс на інновації, компанія здійснила чергову революцію на ринку, започаткувавши категорію пивних міксів із напоями «BeerMix». У 2008 році «Оболонь» першою серед підприємств харчової промисловості сертифікувала одразу 4 системи управління відповідно до міжнародних стандартів ISO.
Розбудовуючи ефективний бізнес, «Оболонь» постійно входить до переліку найбільших платників податків, це моя принципова позиція як топ-менеджера — працювати максимально відповідально і прозоро. Паралельно корпорація інвестувала значні кошти у розвиток регіональних підприємств: у 2009 році у Фастові на Київщині завершено масштабну модернізацію «Пивоварні Зіберта», а в Чемерівцях на Хмельниччині збудовано найсучасніший солодовий завод потужністю 120 тисяч тонн солоду на рік.
Продовжуючи курс на інновації, компанія здійснила чергову революцію на ринку, започаткувавши категорію пивних міксів із напоями «BeerMix». У 2008 році «Оболонь» першою серед підприємств харчової промисловості сертифікувала одразу 4 системи управління відповідно до міжнародних стандартів ISO.
Розбудовуючи ефективний бізнес, «Оболонь» постійно входить до переліку найбільших платників податків, це моя принципова позиція як топ-менеджера — працювати максимально відповідально і прозоро.
Друге десятиріччя XXІ століття проходить під впливом інноваційних рішень, екологічності, соціальної відповідальності бізнесу тощо. Які зміни відбуваються на «Оболоні"? Як оновлюються виробничі практики, бренди?
Стратегія компанії завжди будувалася на засадах розширеної соціальної відповідальності та дбайливого ставлення до навколишнього середовища. Мова йде, перш за все, про покращення екологічних аспектів на виробництві, зменшення викидів в атмосферу, зниження водо- та енергоспоживання. З цією метою на усіх підприємствах корпорації впроваджуються максимально ощадливі сучасні технології, йде постійне вдосконалення усіх виробничих процесів. Керуючись принципом безвідходності, «Оболонь» ще у 2002 році запустила в Олександрії на Кіровоградщині цех із переробки ПЕТ-пляшок. Пізніше там же встановили сучасну лінію із виробництва пакувальної стрічки із вторинної сировини. Потужність переробки складає понад 2 млн ПЕТ-пляшок на місяць. Донині «Оболонь» залишається єдиним виробником, що здійснює переробку власними силами. На головному заводі працює установка сушки та грануляції пивної дробини — основного типу відходів пивоваріння. Це дозволяє отримувати цінний для сільського господарства продукт і транспортувати його на будь-які відстані без втрати якості, зокрема й на експорт. До речі, і в цьому ми були першими.
Активно працює корпорація і в інших напрямках соціальної відповідальності: підтримує численні культурні та історичні проекти, допомагає благодійним організаціям, опікується кількома дитячими будинками сімейного типу, розвиває футбольний клуб «Оболонь-Бровар», підтримую дитячий футбольний клуб «Зміна», а також інвестує у розвиток місцевих громад у регіонах розташування підприємств.
Працюючи на висококонкурентних ринках, ми постійно вдосконалюємо портфель брендів та освоюємо нові сегменти ринку. У 2011 році «Оболонь» вийшла на ринок кулерної води із брендом «Аквабаланс», у 2015 році запустила виробництво сидру, у 2018-му — енергетиків. Безперервно йде випуск нових смаків безалкогольних напоїв, вдосконалення лінійки флагманських брендів компанії - «Оболонь», Zibert, hike та інших. Незмінно важливий для компанії експортний напрямок, де ми постійно розширюємо географію нових ринків та залишаємося експортером напоїв № 1 в Україні.
Сьогодні ми знаємо «Оболонь» як велику корпорацію, що об'єднує десяток підприємств по всій Україні. Саме завдяки далекоглядному керівництву компанія постійно розвивається і вдосконалюється, розширюючи свою діяльність. Ваш управлінський талант дозволив створити команду професіоналів і вивести «Оболонь» на лідерські позиції на внутрішньому й зовнішньому ринках. Проте не завжди цей шлях був гладким, держава і разом із нею бізнес переживали злети і падіння. Які головні уроки було винесено, які висновки було зроблено?
Усі 30 років, якими я керую корпорацією, зіштовхувався із різними викликами. Адже все у житті, як і в бізнесі, має свою циклічність — за чорною смугою обов’язково йде біла, за падінням відбувається злет. Тільки від нас самих залежить як завершиться кожен наступний цикл: поверненням до попереднього рівня чи виходом з зони комфорту заради нових горизонтів та відкриття можливостей.
Протягом років незалежності компанія переживала переламні часи разом із державою. Анексія Криму та окупація частини Донбасу Росією, інформаційна війна, відвертий тиск транснаціональних компаній, нечиста гра деяких фінансових установ, світова пандемія COVID-19, перебування країни на межі дефолту — це виклики та умови сьогодення, в яких нам доводиться працювати. Але незважаючи на все, ми готові рухатись вперед. Корпорація кожного дня доводить свої лідерство та потужність. Ми намагаємося постійно оптимізувати нашу діяльність, тримати баланс у випуску різних видів продукції, оперативно реагувати на зміни споживчих настроїв та ринкових тенденцій. Саме такий підхід дозволив нам знову вийти на траєкторію динамічного розвитку, нарощуючи об'єми продажів в Україні та експорт продукції.
Зараз глобальна економіка та економіка нашої країни переживає непрості часи. Скажімо, закриття закладів HoReCa нанесло руйнівного удару світовому пивоварінню. Які стратегії використовуватиме «Оболонь» під час новітньої кризи? Що очікуєте від українського уряду, партнерів, співробітників?
Справді, обсяги продажу пива у закладах HoReCa зменшились в рази. Але на відміну від Європи, в Україні найбільш поширена ситуація споживання пива (близько 80% усіх випадків) — вдома, з друзями чи сім'єю.І тільки 20% припадає на заклади HoReCa. Відтак у мережах офлайн торгівлі обсяги продажу лишились незмінними.
Звичайно, криза дається взнаки у різних напрямках бізнесу. Особливо це відчувають національні компанії, що не мають підтримки від материнських зарубіжних офісів і можуть розраховувати лише на власні ресурси. Але ми як 100% українська компанія намагаємося показувати гідний приклад роботи. Зараз у наших пріоритетах — правильна організація виробничих та управлінських процесів з урахуванням усіх обмежень, вдосконалення логістики, оптимізація фінансових затрат. Також ми постійно працюємо у напрямку диверсифікації бізнесу — не тільки на ринках FMCG, але і в сфері B2B. Наприклад, ми наполегливо розвиваємо ряд суміжних виробництв (солод, ПЕТ-преформи, продукти вторинної переробки — пакувальна стрічка, суха пивна дробина тощо). Це допомагає збудувати незалежні канали прибутку та збалансувати економічні ризики.
2020 рік змінив пріоритети суспільства в усьому світі. Здоров’я та безпека відтепер у фокусі не лише кожного індивідуума, але й бізнесу та держави. Ми завжди вбачали своєю метою створення корисних та безпечних напоїв з турботою про людей та відповідальністю за довкілля. Цієї стратегії будемо дотримуватися й надалі.
Яка формула успішного бізнесу від одного з найкращих топ-менеджерів України?
Я не втомлююсь повторювати: наша компанія має широкі можливості, а кожен із її працівників — величезний внутрішній та професійний ресурс. У синергії це дає колосальний потенціал розвитку для всіх нас. Ми маємо використовувати всі можливості по максимуму. Щодня, щогодини ми повинні боротися за ефективність, частку на ринках, об'єми продажу та фінансові показники компанії. Ми знову стоїмо обличчям до спільного виклику разом із нашою Батьківщиною: «Оболонь» має заявити свої права на українському ринку так само голосно, як і наша держава — на світовому. Адже те, що добре для «Оболоні", добре і для держави в цілому.
Якщо вивести коротку формулу, то я б, напевно, сказав так: віра, наполегливість, команда. Саме наша згуртованість навколо спільних цілей сьогодні допомагає реагувати на будь-які зміни середовища швидко і рішуче. Ми готові продовжувати як ніколи раніше, бо знаємо як і вміємо робити неможливе. Ми маємо великий професійний колектив однодумців, для яких компанія -це значно більше, ніж робота. Сьогодні ми так само незалежні і самостійні, як і наша країна, і не збираємося звертати, як і весь наш український народ, з цього єдиного правильного шляху. Зараз ми відкриваємо наступне десятиріччя нашого життя, і воно обов’язково буде успішним, яскравим та плідним.